Wednesday, March 2, 2011

~m.i.S.s U~

Allah tak kan menguji hambaNya melebihi kemampuan hambaNya.

Masuk saja tahun baru 2011, macam-macam parut yang aku dah dpt. 
Parut yang nampak mahupun tak nampak.
Bercakap pasal ujian pula, banyak ujian yang aku dah lalui, termasuklah ujian-ujian pemeriksaan kesihatan..ehe
Tapi agak sedih bila sel-selku yang banyak mati akibat CT scan, x-ray & ultrasound.uhuhuhuhu. 
rasa lemah ja badan, lembik!

dan untuk 2 minggu ni juga, Dr nasihatkan jangan buat aktiviti berat. Dia katea, "JANGAN JOGGING DULU!"
uhuhu...makin tambah sedih...baru ja beli kasut baru untuk jogging, dah kena postpone pula...

+ tu parut yang nampak. 
* parut yang tak nampak? 
+ mesti pasal hati & perasaan kan????
* uhuhu...cam tau-tau ja...

bukan la pasal aku dikhianati oleh pakwe..
tapi insan-insan yang aku anggap "kawan" dan "sumber inspirasi". uhuhu
aku sangat tak suka bila ada orang menjaja cerita aku kat orang lain. 
dan yang paling aku tak boleh terima bila cerita yang dijaja itu sama sekali bercanggah daripada intipati sebenar!

dan, untuk sumua yang dah terjadi, buatkan aku tersangat rindu kat SAFIZA. 
aku yang telah "buang" dia, tapi perlu ke aku "dapatkan" dia balik?? uhuhu....


Tuesday, October 12, 2010

DIA.....

hidup ini terlalu indah... dan,
Allah itu Maha segalanya....

hari ini, aku bersyukur kerana masih diberi kesempatan bernafas di muka bumi yang fana ini.

walaupun ari ini aku kehilangan sesuatu, tapi aku tau, aku masih ada DIA.

aku lebih ingat DIA bila aku rasa aku keseorangan, bila aku rasa kesunyian...bila aku rasa aku dahagakan kasih....

tapi, DIA sentiasa ada tak kira aku keseorangan atau tidak..
DIA sentiasa ada tak kira aku sibuk atau sunyi sekalipun...
DIA sentiasa ada ketika aku kenyang, lapar maupun dahagakan kasih...

selangkah aku mendekat, seribu langkah DIA menghampiriku...
namun kenapa hati ini selalu susah untuk benar-benar mencintai DIA???

Tuesday, October 5, 2010

L.0.s.T

sometimes in life, we'll be lost.
dunno where are we heading to....
when it comes to a certain junction, we can't even decided!
left OR right? 

i've a friend, who told me this,
dear, whenever u felt u are lost, 
just find your way out! 
don't stay, keep moving forward & find your new direction....

Friday, September 24, 2010

~delima~

Kisah sorang teman... "Aku buntu memikirkn perkr ini. Tolong bagi pndpt, aku perlukn panduan tok buat keputusan yang terbaik."

Babak 1
Mak- "Ko takde kawan ke skrg ni? tak nk kenalkn dgn mak ngan ayah?"
AZ- "Ramai mak, kawan kat facebook."
Mak- "Mak tany, kawan yang serius, yang ko nk jadikan calon suami."
AZ- "Erk!!! Takde lagi mak."
Mak- "Mak tak kesah sape pon calon yang ko ade. Yang pentg die bole jage ko, bole jage family kite jugak."
AZ- "Nanti kalo ade org bgtau mak yer..ehe."
Mak- "Ko tu dah makin tue. Mak risau la sampai umo skrg pon ko xde kawan lg. Mak pon makin ari makin  btmbh uban atas kepala ni. Kawan2 mak, sume dh ade cucu. Mak ni menantu pon xde lg."
AZ- "Insyaallah mak, ade la nanti."
Mak- "Mak xnak la ko jd mcm mak ni hah. Kawin umo dh 30, tgk smpai umo nk cecah 60 pon mak xde cucu lg."
AZ- "Erk!! Mak doakn la yang terbaik tok anak mak ni ye."
Mak- "Mak sntiase doakn yg tbaik tok ank2 mak. Kalo ko xde calon lg dlm mase sthn ni, ko bgtau mak ye."
AZ- "Erk! Ok mak.. (uhuhuhu.....)"

Babak 2
Lelaki 1- "Saya nk jd kn awak istri sy. kalo sy masok meminang awk bole x?"
AZ- "Maaf, tapi kita kurang kenal 1 sama lain. Cmne awk bole ade fikirn trus nk meminang sy?"
Lelaki 1- "Sy pasti dgn prsn sy. Sy ingin memiliki awk, sy rs sy nk ade ikatan dgn awk."
AZ- "Kite kawan dulu la."
Lelaki1- "Boleh, tp bole x sy masuk mminang awk?"
AZ- "Kan sy dh kate td, kite kawan dulu."
Lelaki1- "Ok. sy nk awk tau yg sy serius dgn awk. Sy x pikir tok ajk awk bcinta tnpa ade pape ikatan. Sy nk at least awk tunangan sy, den kite trus kawen. kite bole saling lebih mengenali mase btunang."
AZ- "Erm... bg sy mase tok fikirkn ttg ni."
Lelaki1- "Ok. sy tggu kputusan awk. ape pun kputusan awk, sy trime."
AZ- "Awak jgn tlalu berharap. (uhuhuhuhu)"
Lelaki 1- "Sy hormat kputusan awak."

Babak 3
Lelaki2- "Sy sukekn awk. Sy nk awk jd istri sy."
AZ- "Maksud awk?"
Lelaki2- "Sy nk awk jd peneman idup sy smpai akhir hayat sy."
AZ- "Sy perlukn ms tok fikirkn sume ni. Kite pun br je knl, jd rs nyer kite pelu lbh mase lg tok saling mengenali."
Lelaki2- "Sy hrp awk sudi trime sy dlm idup awk."

**********************************************************************

AZ- safiza, aku rs gelisah je skrg ni. aku xtau pe yg patut aku pikirkn. byk lg tanggungjwb aku yg x terlunas. tp btol jugak ckp mak aku. die makin tue, aku pun makin tue, nk suruh adik2 kawen dulu mereka blaja lg. xsesuai plak suruh dieorg kawen time ni..uhu...

due2 org tu bdk kpg aku, aku knl name dieorg je b4 ni...uhu.. aku mmg de rs nk bg mak bapak aku je carikkn calon tok aku. tp xterluah plak aku psl tu. aku cume x phm ati aku sndr. uhu... 


ko tolong aku e...pe patut aku buat?

Friday, September 17, 2010

kadang kala

Kadang kala terdetik rasa ingin menongkah masa, berundur kembali ke zaman kanak-kanak. Zaman yang menandakan kita tidak tau apa-apa tentang kehidupan. Yang menjanjikan hiburan dan kegembiraan setiap hari. Zaman yang sering dikenang kemudian hari sebagai zaman yang terindah dalam kehidupan seseorang dewasa.

Namun, aku harus akur pada ketentuan-Nya, yang kini aku tidak mungkin mampu ke belakang. Aku harus ke hadapan. Kadang kala aku rasa aku mampu harungi semuanya sendirian. Namun, kadang kala aku rasa kandas keseorangan.

Lalu, apabila muncul insan yang ingin memimpinku ke hadapan, aku rasa kaget! Gembira atau duka, aku tak pasti. Yang ku mau kini hanyalah ketenangan. Aku sangat tidak suka perasaan ini. Aku tidak mau pisang berbuah banyak kali.

Ya Allah, bantulah hambaMu ini. Hanya kepadaMu ku berserah. Kau tunjukkan lah jalan yang terbaik bagiku terus melangkah di bumi yang penuh liku-liku kehidupan ini...

Friday, August 6, 2010

man in my heart =)

he is someone who wants to catch me before I fall, 
but instead picks me up, 
he brushes me off, 
and lets me try again.

he is someone who wants to keep me from making mistakes, 
but instead lets me find my own way, 
even though his heart breaks in silence when I get hurt.

he is someone who holds me when I cry, 
scolds me when I break the rules, 
shines with pride when I succeed, 
         and has faith in me even when I fail...


dad, I love U soooo much...
~happy birthday...may Allah bless U.
long live, prosperity, successful n happy life forever =)


Today is his birthday...even though i can't c his face, (i had call him early morning)
I know, now he sad n I can see tears from his eyes.
Dad, I know, i'm not a good daughter... But, i always try to give u my all.....

Thursday, August 5, 2010

~wOmEn~am i???


10 punishments against women who are shown to Nabi Muhammad s.a.w during Israk Mikraj:

Women who were hung by her hair, while the brain was boil (1).
- They are women who do not want to hide their hair from being seen by other men.

Women who were hung by their tongues (2), and hands out from the buttock (3), hot oil poured into the throat (4).
- They are women who like to huff her husband (with words).

Women who were suspended by their breast from the buttocks and the zakum water poured into the throat (5).
- They are women who breastfeed other children without the permission of her husband.

Women who were tied their legs and hands up to the forelock and coiled round by some snakes and scorpions (6).
- They are women who are able to pray and fasting but do not want to do, not wudhuk, and did not want to shower after their menstruation. They often leave home without permission and did not shower after menstruation and give birth.

Women who were ate meat while their body itself is burning (7).
- They are women who dress-up for other men and love to tell the humiliation of another person.

Women who were cut own body using scissor (from hell) (8).
- They are women who like to seek the attention of others by show-off her body.

Women who had head like a pig’s head and body are like donkeys (9).
- They are women who like to complain and lied.

Women in a form of dog and a few snakes and scorpions enter her mouth and go out from her anal (10).
- They are women who love to angry with her husband and denigrate the others.

“Indeed, there is no safe place from the persecution of women unless you stay away from them.”