Friday, September 24, 2010

~delima~

Kisah sorang teman... "Aku buntu memikirkn perkr ini. Tolong bagi pndpt, aku perlukn panduan tok buat keputusan yang terbaik."

Babak 1
Mak- "Ko takde kawan ke skrg ni? tak nk kenalkn dgn mak ngan ayah?"
AZ- "Ramai mak, kawan kat facebook."
Mak- "Mak tany, kawan yang serius, yang ko nk jadikan calon suami."
AZ- "Erk!!! Takde lagi mak."
Mak- "Mak tak kesah sape pon calon yang ko ade. Yang pentg die bole jage ko, bole jage family kite jugak."
AZ- "Nanti kalo ade org bgtau mak yer..ehe."
Mak- "Ko tu dah makin tue. Mak risau la sampai umo skrg pon ko xde kawan lg. Mak pon makin ari makin  btmbh uban atas kepala ni. Kawan2 mak, sume dh ade cucu. Mak ni menantu pon xde lg."
AZ- "Insyaallah mak, ade la nanti."
Mak- "Mak xnak la ko jd mcm mak ni hah. Kawin umo dh 30, tgk smpai umo nk cecah 60 pon mak xde cucu lg."
AZ- "Erk!! Mak doakn la yang terbaik tok anak mak ni ye."
Mak- "Mak sntiase doakn yg tbaik tok ank2 mak. Kalo ko xde calon lg dlm mase sthn ni, ko bgtau mak ye."
AZ- "Erk! Ok mak.. (uhuhuhu.....)"

Babak 2
Lelaki 1- "Saya nk jd kn awak istri sy. kalo sy masok meminang awk bole x?"
AZ- "Maaf, tapi kita kurang kenal 1 sama lain. Cmne awk bole ade fikirn trus nk meminang sy?"
Lelaki 1- "Sy pasti dgn prsn sy. Sy ingin memiliki awk, sy rs sy nk ade ikatan dgn awk."
AZ- "Kite kawan dulu la."
Lelaki1- "Boleh, tp bole x sy masuk mminang awk?"
AZ- "Kan sy dh kate td, kite kawan dulu."
Lelaki1- "Ok. sy nk awk tau yg sy serius dgn awk. Sy x pikir tok ajk awk bcinta tnpa ade pape ikatan. Sy nk at least awk tunangan sy, den kite trus kawen. kite bole saling lebih mengenali mase btunang."
AZ- "Erm... bg sy mase tok fikirkn ttg ni."
Lelaki1- "Ok. sy tggu kputusan awk. ape pun kputusan awk, sy trime."
AZ- "Awak jgn tlalu berharap. (uhuhuhuhu)"
Lelaki 1- "Sy hormat kputusan awak."

Babak 3
Lelaki2- "Sy sukekn awk. Sy nk awk jd istri sy."
AZ- "Maksud awk?"
Lelaki2- "Sy nk awk jd peneman idup sy smpai akhir hayat sy."
AZ- "Sy perlukn ms tok fikirkn sume ni. Kite pun br je knl, jd rs nyer kite pelu lbh mase lg tok saling mengenali."
Lelaki2- "Sy hrp awk sudi trime sy dlm idup awk."

**********************************************************************

AZ- safiza, aku rs gelisah je skrg ni. aku xtau pe yg patut aku pikirkn. byk lg tanggungjwb aku yg x terlunas. tp btol jugak ckp mak aku. die makin tue, aku pun makin tue, nk suruh adik2 kawen dulu mereka blaja lg. xsesuai plak suruh dieorg kawen time ni..uhu...

due2 org tu bdk kpg aku, aku knl name dieorg je b4 ni...uhu.. aku mmg de rs nk bg mak bapak aku je carikkn calon tok aku. tp xterluah plak aku psl tu. aku cume x phm ati aku sndr. uhu... 


ko tolong aku e...pe patut aku buat?

4 comments:

@Fr!^n@ said...

Hye Safiza,

huuuu... kisah ni susah sikit nk uraikan.. sebab ni seme jodoh namanya.. and rasenye mmg kene pilih yang terbaik untuk jadi teman hidup kita.. jalan terbaik.. mintak tolong dengan DIA laaa.. semoga mendapat jodoh yang baik... amin..

Selamat Hari Raya.. :)

Cebisan said...

kenal apa itu solat istikharah~? Lakukan. InsALLAH semuanye baik2 aje~. Yosh!!

FiR said...
This comment has been removed by the author.
FiR said...

Salam shafiza...

kahwin adalah suatu perkara yg sgt besar kerana melibatkan masa depan hidup kita lgi2 utk pompuan.....
jadi mestilah ianya bukan atas dasar tangkap muat atau cukup sekadar untuk melengkapkn saja.....
fikirlah semasak-masaknya sblm brkahwin kerana bila trikatnya tali prnikahan akan disertakan bersama tanggungjawab yg besar yg mana akan ditanya di akhirat kelak...
Tanggungjawab sbg isteri kpd suami, tanggungjawab sbg ibu kpd anak,
tanggungjawab sbg anak kpd keluarga kita n mertua.....
semestinya walau ssibuk mana dgn tggungjwb diatas jgn smpai kita lupa tggungjwb pling utama kita sbg hamba ALLAH...
so tnye blik diri shafiza adakah sudah bersedia?

prkahwinan adalah sgt baik dan suatu sunnah
jdi jgnlah jadikannya ia asbab kita merana dan dimurkai tuhan..kerana hidup di dunia ini hanya sementara dan tidak ada yg kekal melainkan ALLAH swt....

smoga hidup Shafiza dberkati,drahmati dan mndapat jodoh dbawah naungan keredhaan-NYA ;p