Wednesday, November 18, 2009

kEk spAn 9Cm


This story written by juneashr a.k.a my sis...


KEK SPAN 9cm



Petang itu, Ila mengajak adiknya ke kedai kek. Hasil tabungannya dan si adik beberapa hari lepas digenggam kemas. Hajat mereka mesti dilaksanakan hari ini juga. Beberapa langkah lagi ke kedai kek milik perempuan cina Ila sempat bertanya pada si adik.

"Berapa ya harga kek tu? Harap-harap tak mahal sangat."
Si adik menjawab: " Entah la kak, kalau tak silap ari tu adik tengok Rm 2.80. Tak tau la kalau dah naik harga. Harap-harap tak kan kak.."

Ila cepat-cepat mengira wang ditangannya. 20 sen, 1 ringgit, 2 ringgit setengah, tiga ringgit...

" Kita ada RM3 je dik." " Kalau tak cukup kita beli benda lain je boleh.?"
"Hmm... Nak beli ape kak. Nak sambut hari jadi kena la beli kek. Tak ade kek kita nak smbut dengan apa?" Si adik menjawab sedih.

Setibanya mereka di kedai itu, si adik terus menarik Ila melihat ke dalam cermin kaca. Setelah membuat pembayaran, dengan wajah yang ceria Ila dan adiknya balik ke rumah. Baki 20 sen disimpan dalam kocek seluar.
Dari luar rumah, Ila melambaikan tangan pada emak sambil menunjukkan kek yang baru dibeli. Emak hanya membalas dengan senyuman.

" Kak, cepat la... Adik kira 1,2,3 kita nyanyi sama2 tau..."

Satu... Dua... Tiga...

"Selamat hari jadi, selamat hari jadi, selamat hari jadi ayah.... Selamat hari jadi..." Kek sebesar 9cm ini dihalakan ke muka ayah. Sempat juga si ayah mencium pipi Ila dan ketiga-tiga adiknya. Tanda terima kasih.

Jelas tergambar riak terharu pada wajah tua ayah. Begitu juga emak. Kek 9cm itu kemudiannya dibahagi kepada 6 bahagian.

Biarpun ia habis dengan sekali suap, namun ia begitu bernilai bagi Ila sekeluarga kerana itulah kek hari jadi pertama yang mampu mereka beli.
Kek span 9cm...

It means a lot to me... thanks sis...
Maybe she doesn't know, how much I love her cause i never ever told her 'bout it...




Do I need to talk 'bout it when I can show/express my love with my action?~

No comments: