Saturday, September 22, 2012

Memori Semalam: 12


“Ma, kenapa pula Mikh kena pergi jemput sampai ke kampung? Pak Leman pergi seorang cukuplah.” Mikhail sengaja mencuba nasib walaupun dia tahu yang mamanya tidak akan bersetuju membenarkan Pak Leman pergi seorang diri ke kampung bakal isterinya. “Mikh, mama dah janji pada mereka yang anak mama yang handsome ni akan jemput dan bawa mereka sampai ke sini. Nanti apa mama nak cakap pada mereka kalau Mikh tak datang?” Puan Sri Hamidah menggosok-gosok belakang anaknya dengan harapan Mikhail akan termakan pujukannya. Sengaja dia berjanji sedemikian rupa minggu lepas kerana dia mahu Mikhail belajar bertanggungjawab terhadap keluarga barunya nanti.

“Ye la. Mikh setuju ni pun sebab Mikh sayangkan mama, tau.” Mikhail mengalah melihat kesungguhan mamanya mahukan dia bertanggungjawab terhadap bakal mertuanya. “Mama tau, dan mama harap Mikhail akan bahagia dengan pilihan mama.” Mikhail memeluk mamanya sebab dia tidak mahu mamanya melihat genangan airmatanya. Ternyata, kisah lalu masih terasa lukanya. Dia segera meminta izin untuk beredar ke biliknya kerana dia tidak betah berlama-lama dengan mamanya saat hatinya  rasa bolak balik begitu.

Sebaik sahaja memasuki kamar tidurnya, Mikhail mengambil album gambar yang agak tersorok di atas almari. Debu yang memenuhi kulit album tersebut ditiupnya dan perlahan-lahan dia membuka kulit album yang kelihatan agak usang itu. Terserlah gambar-gambarnya lima tahun yang lepas. Sesiapa yang mengenalinya lima tahun lepas pasti tidak mengenali dirinya kini. Dia kini jauh berbeza daripada dirinya dahulu. Kalau dahulu, dengan ketinggian 184cm dan berat 120kg, dia sering digelar dengan gelaran debab yang menjadi punca gelaran ‘D’ pada dirinya. Sekarang, sesiapa yang berjumpa pasti bertanya apakah resepi dietnya sehingga boleh mendapat badan tegap seperti sekarang.

Tangannya ligat menyelak album gambar tersebut sehingga terhenti pada satu-satunya gambar wanita yang banyak merubah dirinya. Secara automatik tangannya menyentuh paha kanan yang menjadi mangsa dendam gadis tersebut terhadapnya. Masih tertinggal parut yang jelas di pahanya dan ada kalanya bahagian tersebut terasa ngilu apabila hujan lebat dan ribut. Pada satu saat, dia amat bencikan gadis tersebut kerana telah memperlakukan dia seperti sampah, namun pada satu saat lagi, dia rasa dia perlu berterima kasih kepada gadis tersebut kerana dia antara sebab mengapa perubahan dirinya begitu mendadak. Dia kini bukan lagi Mikhail Debab seperti yang sering dipanggil oleh rakan-rakannya. Namun, sehingga kini dia selesa dipanggil D, cuma Fatihah sahaja yang tidak pernah memanggilnya dengan gelaran tersebut. Mengenangkan Fatihah, hatinya menjadi semakin sakit.

“Argh!” Album gambar tersebut dicampaknya ke atas katil dan dia berjalan menuju ke koridor untuk merokok, melepaskan segala kecelaruan yang dirasakan kini. Dia tidak faham dengan perasaannya kini. Dia rasa dia sayangkan Fatihah, namun dia takut gadis tersebut akan mempermainkan perasaannya apabila dia mula menunjukkan perhatian dan kasih sayangnya. Dia tidak mahu pisang berbuah dua kali. Mendengarkan kata-kata Ima membuatkan dia bertindak menjauhkan diri daripada Fatihah. Cukuplah dia merasakan sakitnya perasaan dipermainkan oleh teman wanitanya dulu. Namun kini, apabila mama dan papa sudah meminang seorang gadis kampung untuk menjadi isterinya, dia amat berharap gadis tersebut adalah Fatihah.
*                                  *                                  *

Nyanyian lagu Dadali yang berkali-kali tidak Fatihah pedulikan kerana dia tahu apa yang Tuah inginkan daripadanya. Panggilan pertama tadi disambutnya jua kerana dia takut seandainya lelaki tersebut ingin berbicara soal Darul Iman dengannya. Namun, apabila Tuah membuka cerita tentang pinangan yang ingin dilakukan, Fatihah segera memberitahu dia sudah ditunangkan dan terus dia tamatkan perbualan tersebut walaupun Tuah masih ingin bersoal jawab dengannya.

Setelah deringan kali kelima itu tamat, segera dia meletakkan blackberrynya dalam mod senyap. Dia tidak mahu diganggu dengan buat saat ini, dia ingin bersendirian kerana selepas ini kehidupannya akan sibuk. Ahli keluarganya akan datang tinggal bersamanya sempena majlis pertunangan dan persiapan majlis perkahwinannya dengan lelaki yang dia sendiri tidak pernah kenal. Hatinya tertanya-tanya apa istimewanya pinangan kali ini sehinggakan ibu dan ayahnya langsung tidak berbincang terlebih dahulu sebelum membuat keputusan.

Sebaik sahaja memarkirkan kereta di tempat letak kereta di hadapan Restoran Nelayan Taman Tasik Titiwangsa itu, Fatihah segera menyarungkan kasut joggingnya. Larian dimulakan sebaik sahaja telinganya disumbat dengan earphone yang sememangnya menjadi teman setianya ketika jogging. Kali ini lagu-lagu rancak menjadi pilihannya kerana dia mahu melupakan segala masalah yang dialaminya kini. Lagipun, lagu-lagu sebegitu akan turut merancakkan lagi lariannya.

Setelah menghabiskan satu pusingan penuh taman tasik tersebut, Fatihah meregangkan ototnya di suatu sudut yang dipenuhi dengan kanak-kanak yang sedang bermain bersama ibubapa masing-masing. Sememangnya hujung minggu begini menjadi pilihan ibubapa untuk membawa anak-anak beriadah. Mungkin dia juga akan bertindak begitu suatu hari nanti. Mengenangkan angan-angannya itu, dia tersenyum sendiri. Lucunya apabila dia mula berangan memiliki anak sendiri sedangkan dia tidak tahu langsung mengenai bakal suaminya nanti. Orang kata, untung sabut timbul, untung batu tenggelam. Apa yang temampu dilakukan hanyalah berdoa agar semuanya baik-baik sahaja, dan dia yakin perancangan Allah itulah yang terbaik untuk dirinya.

Fatihah menoleh apabila terasa bahunya dicuit daripada belakang. “Mikhail!” Sedikit kuat suaranya, mungkin terkejut dengan kehadiran tiba-tiba Mikhail di situ. Segera dia mencabut earphone di telinganya. “You buat apa kat sini?” Soalan Fatihah disambut dengan sengihan oleh Mikhail. “You rasa I shopping  ke kat sini? Mestilah I pun jogging macam you juga.” Fatihah menggarukan kepala yang dilitupi tudung itu kerana agak malu mengenangkan soalan bodohnya sebentar tadi. Memang jelas Mikhail juga jogging melihatkan pakaian sukan yang dipakai lelaki tersebut.

So, how are you my girl?Terpana Fatihah mendengar soalan Mikhail itu. Sungguh lelaki ini pandai membuatkan jantungnya berdegup lebih laju daripada biasa. “Lama kita tak jumpa, kan? Do you missed me?” Semakin lembik rasanya kaki Fatihah mendengar soalan Mikhail itu. Hanya senyuman yang dihadiahkan kepada Mikhail kerana dia tidak berupaya menjawab persoalan tersebut. Memang dia akui dia mula merindui panggilan telefon dan SMS lelaki tersebut namun dia cuba berlagak seolah-olah tiada apa-apa perasaan terhadap Mikhail. Dia masih fobia dengan insan bergelar lelaki. Seboleh-bolehnya dia tidak mahu jatuh cinta dengan Mikhail kerana bukankah dirinya kini telah menjadi tunangan orang, walaupun dia sendiri tidak mengetahui siapakah tunangnya itu.

“Jom teman I minum.” Anggukan Fatihah ternyata mengembirakan Mikhail. Selalunya, amat payah dia mahu mendapat persetujuan daripada gadis tersebut. Mereka berjalan seiringan ke arah kereta Mikhail yang terparkir tidak jauh dari kereta Fatihah. Langkah mereka terhenti sebaik sahaja Mikhail ditumbuk oleh seseorang yang datang dari arah belakang. “Ya Allah! Tuah, stop it!” Segera Fatihah menarik baju Tuah bagi menghentikan tindakannya yang seolah-olah ingin terus membelasah Mikhail. “Are you okey?” Perhatian yang ditunjukkan oleh Fatihah kepada Mikhail semakin menaikan kemarahan Tuah dan sekali lagi dia cuba memegang kolar baju Mikhail namun pantas ditepis oleh Fatihah. 

“Tuah, I’m not your girlfriend anymore. Please leave us.” Fatihah menghampiri Mikhail dan cuba mengajak lelaki tersebut beredar dari situ. “So, this is your beloved fiancée? Why Fatihah? Why did you choose him? Am I’m not good enough for you?” Tuah cuba memegang tangan Fatihah namun sepantas kilat Mikhail menepis tangan Tuah. Agak terkejut Fatihah melihat tindakan Mikhail yang berdiri di hadapannya, berhadapan dengan Tuah.

“Bro, aku minta maaf atas apa juga salah silap tunang aku pada kau. Tapi, aku harap kau dapat terima hakikat yang kami akan berkahwin tidak lama lagi. Aku tak marahkan kau atas tindakan kau hari ini. sebab aku tahu dia ada masa lalu. Tapi, aku harap kau akan tetap jadi masa lalu dia sebab masa kini dan akan datang dia adalah aku.” Sebaik sahaja Mikhail menghabiskan ayatnya, Tuah sekali lagi ingin menumbuk Mikhail, namun pantas dielak dan yang menerima tumbukan adalah Tuah. Terduduk dia menerima tumbukan padu daripada Mikhail. Fatihah menutup mulut terkejut melihat tindakan Mikhail itu. Selebihnya, dia terkejut mendengar kata-kata Mikhail. “Masa kini dan akan datang dia adalah aku.” Kata-kata itu terngiang-ngiang di pendengarannya.

“Aku dah beri kau amaran, jangan pernah dekati Fatihah aku lagi.” Segera Mikhail menarik lengan Fatihah untuk bergerak dan memboloskan diri ke dalam keretanya. Fatihah yang tergamam dengan drama sebentar tadi hanya menurut dalam diam. Dia bersyukur Mikhail menyelamatkan dia daripada Tuah sebentar tadi. Wajah serius Mikhail dipandangnya dan matanya mula bergenang. Dia tidak menyangka Tuah masih berperangai seperti dulu. Masih terngiang-ngiang tuduhan demi tuduhan yang Tuah lemparkan kepadanya dulu.

I minta maaf.”  Fatihah memulakan bicara. Dia tidak menyangka Mikhail akan bertumbuk dengan Tuah hanya kerana dirinya. “Are you okey?” Soalan Mikhail mengejutkan Fatihah. “Patutnya I yang tanya you soalan tu.” Kesian dia melihat lebam di pipi kiri Mikhail. “It’s ok my dear. I dah biasa bergusti. Kena tumbuk macam ni, perkara kecil saja. Tak sakit pun.” Tangan Fatihah mencapai model kereta di atas dashboard kereta Mikhail dan mengetuk sedikit lebam di pipi kiri lelaki itu. Mengaduh Mikhail akibat ketukan tersebut. “You kata tak sakit, I saja nak cek sakit tak.” Fatihah tergelak melihat wajah cemberut Mikhail. Semacam wajah kanak-kanak kecil yang dimarahi ibu kerana nakal.
Melihat wajah serius Mikhail yang langsung tidak senyum dengan gurauannya sebentar tadi membuatkan Fatihah meletak kembali model kereta Ferrari itu di tempat asalnya. “Sorrry, I gurau je.” Dia segera membatukan diri di sebelah Mikhail dan melepaskan pandangan ke luar kereta. Suara ketawa Mikhail mematikan lamunan Fatihah. “I terdiam sebab tak sangka you berani nak ketuk lebam I guna that thing.” Jari telunjuknya mengarah ke arah model Ferrari kesayangannya. Fatihah hanya tersengih kerana dia sendiri tidak menyangka tindakan spontannya sebentar tadi. Menyedari kereta Mikhail sudahpun berhenti tepi stesen minyak, Fatihah segera menanggalkan tali pinggang keledar dan ingin melangkah keluar. Dia rasa lemas berdua-duaan dengan Mikhail dalam kereta biarpun kereta tersebut beraircond. Alunan jantungnya berdegup kencang dan dia merasa saat ini, dia perlukan oksigen lebih untuk bernafas.

Please, stay.” Permintaan Mikhail menyebabkan pergerakan Fatihah terhenti. Melihatkan wajah Mikhail yang semakin hampir dengannya membuatkan Fatihah ketakutan. Dia berdoa semoga Mikhail tidak bertindak yang bukan-bukan terhadapnya. Tangan kasar Mikhail yang memegang sebelah kiri kepalanya menyebabkan Fatihah menutup mata ketakutan.

Dia takut Mikhail akan bertindak seperti Tuah, mengasari dan mengambil kesempatan ke atas dirinya. Dia tahu, dia tidak boleh lari ke mana-mana kerana kereta tersebut sudah dikunci. Menjerit juga mustahil kerana tiada siapa akan mendengar suaranya dari dalam. Tambahan pula kereta tersebut cerminnya gelap dan tiada siapa akan perasan dirinya di dalam. Sebaik sahaja Mikhail melepaskan pegangannya, Fatihah membuka matanya. Alangkah terkejutnya dia melihat wajah Mikhail yang begitu hampir dengannya. Senyuman lelaki tersebut menyebabkan Fatihah terasa seperti di awang-awangan.
“Ulat.” “Huh?” Terkejut Fatihah mendengar perkataan yang keluar daripada mulut lelaki tersebut. Mikhail menunjukkan ulat di telapak tangannya. “I dapat dari tudung you tadi. That’s why I suruh you stay.” Fatihah mengangguk tanda faham tindakan Mikhail sebentar tadi. Terasa sumbing senyumannya kerana menahan debaran kuat yang tidak terhenti sedari tadi. Segera dia beristighfar mengenangkan fikirannya yang jauh melayang tadi. Mikhail segera membuka pintu keretanya dan sambil menoleh ke arah Fatihah dia bersuara lagi, “You look damn cute when you close your eyes just now.” Erk!

No comments: