Wednesday, October 12, 2011

Hati yang kau sakiti~

Bagaimana hati yang begitu kecil bisa menampung pelbagai rasa?
Rasa gembira, sedih, marah, kecewa, bahagia, derita,  semuanya terhimpun dalam satu ruang.

Tak ada kaitan pun tajuk entry kali ini dengan apa yang ingin aku perkatakan.. (saja nak wat tajuk gempak =p)

Cerita kali ini tentang seorang insan kecil berumur 12 tahun.
Pertama kali mengenali dirinya, aku terus jatuh suka. Bukan sebab paras rupa seakan-akan chinese-look yang bisa membuatkan aku terus rindu pada adik di kampung. Namun, ada sesuatu dalam dirinya yang buat aku teruja untuk mengenali dia. Cukuplah kalau aku kenalkan dia sebagai Z.

Z pada pandangan aku seorang yang punya peribadi sendiri.
Sepatutnya dia berada dalam darjah 6 dan mengambil UPSR di negara kita dalam umur yang sebegitu. Namun, dia antara insan yang kurang bernasib baik. Tidak pernah bersekolah, tidak tahu membaca dan mengira. Apa yang dia tahu, empat huruf yang membentuk namanya: _Z_ _

Pernah tak kita terfikir bagaimana agaknya perasaan kita bila melihat kanak-kanak lain berseragam sekolah, bersukan di sekolah, sedangkan kita hanya mampu melihat dari jauh.
Bagaimana agaknya perasaan kita bila rakan-rakan sebaya memandang serong ini. Kecil-kecil lagi sudah dicemuh, sudah dilabelkan macam-macam!
Bagaimana agaknya perasaan kita bilamana melihat sesuatu iklan di jalan raya, namun kita tidak  memahami langsung tulisan itu? Dan, bagaimana pula kita hendak mengira harga barang makanan yang kita boleh beli bilamana di tangan hanya ada beberapa keping duit RM1?

Sunnguh aku bersyukur kerna aku dilahirkan dalam sebuah keluarga yang sederhana dan lengkap dari segi kasih sayang. Bersyukur punya ayah dan bonda yang sanggup berkorban apa sahaja untuk menjadikan aku dan adik-adik insan terpelajar.

Aku tidak salahkan Z kalau dia berkelakuan tidak senonoh. Aku tidak salahkan dia bila dia sewenang-wenangnya memukul mereka yang lain. Dan aku tidak salahkan dia kalau dia berbohong.
Kerna,
Aku tahu yang dia masih tidak dapat membezakan yang mana betul, yang mana salah. Dia masih tidak mampu memberi perbezaan yang mana tingkahlaku baik, dan yang mana jahat. Dia masih kurang jelas yang mana pahala yang mana dosa.

Jadi, adalah tugas kita sebagai mereka yang lebih tahu untuk memberi tahu kepadanya.Tugas kita yang sudah jelas tentang yang hak dan yang batil untuk memperjelaskan kepadanya.

Aku berdoa, suatu hari nanti Z akan temui peribadi yang tersembunyi di dalam dirinya. Aku yakin, dia punya potensi yang besar untuk menjadi orang besar suatu hari nanti.

Z, doa akak sentiasa mengiringi setiap langkah Z.
Masih terngiang-ngiang di cuping ini suara Z, "Terima kasih kak, terima kasih banyak-banyak."
Z, akak sayang Z!

No comments: