Monday, October 3, 2011

Jatuh Cinta~ lalalala

Review Ketika Cinta Bertasbih (KCB)
Aku suka satu sajak dalam filem ini:

                                                (Credit to Mr. Google)

Pada mulanya, aku ingatkan cerita ni sama macam Ayat-ayat Cinta, almaklumlah, penulisnya orang yang sama, iaitu Habiburrahman. Tapi, sangkaan aku jauh meleset, aku rasa dah sampai ke planet Pluto dah lesetan itu...

Apa perbedaannya ialah:
1. Watak perempuan yang bertudung, warak sama juga dengan watak lelaki yang warak langsung tidak mencemarkan ajaran Islam. Tiada sentuh-menyentuh dan lain-lain perkara yang boleh mendatangkan syak.

2. Pemilihan pelakon yang memang melalui audition yang sangat rumit. Semua pelakon utamanya, watak mereka kat luar pun lebih kurang macam dalam movie mahupun drama ini. (berkaca-kaca dah mata aku tengok slot audition diaorang..uhu)

3. Pengajaran tentang perjalanan kehidupan seharian yang banyak pancaroba. Even benda kecil pun diaorang persembahkan, tu yang buat cerita ini memang nampak real. Banyak sangat pengajaran tentang erti kekeluargaan, persahabatan dan percintaan dalam cerita ini.


Banyak lagi la, tapi aku macam malas nak ulas. Korang kena tengok sendiri bagi yang tak pernah tengok lagi. Tapi, kalau dah tengok, tapi tak dapat apa yang aku dah senaraikan kat atas, sila tengok berulang kali, OK =)
 
Antara pengajaran baru (baru bagi aku, maybe tidak bagi yang lain; almaklumlah, saya budak baru belajar mengenal hidup..uhu)


~Jangan pernah mendahulukan orang lain dalam membuat kebaikan/ kebajikan. Contoh dalam movie ni, kawan si Azzam membiarkan kekasih hatinya berkahwin dengan lelaki yang pada firasatnya jauh lebih baik daripada dirinya. Bukankah perkahwinan ini ibadah, lantas mengapa dibiarkan orang lain melakukan ibadah itu?? (Mak, ada tak orang masuk meminang anakmu ini?? Nak buat ibadah juga!)
    
~Dahulukan orang tua dalam membuat sebarang keputusan. Contoh daam drama ini, ustaz Ilyas meminang Husna (adik Azzam) tanpa berbincang dengan ahli keluarganya terlebih dahulu. Padahal pada masa yang sama, ibunya ustaz Ilyas hendakkan Fina menjadi menantunya. Terpaksalah Husna makan hati sebab pertunangan diputuskan. (Mak, anakmu ini ikut saja sesiapa pilihanmu)

~ Sentiasa bermunajat dan bermusyawarah. Sangat insaf bila tengok dalam cerita ini, tiap kali ada masalah atau kekeliruan, mesti pertama sekali mereka akan mengadu pada yang Maha Esa, then akan cari orang yang betul untuk berbincang masalah dan cari jalan keluar untuk sesuatu masalah. (Kenapa la aku selalu cari 'orang' dulu untuk share masalah?? uhu)
  
Ada banyak lagi, tapi korang review la sendiri dengan menonton cerita tu. Pasti sangat PUAS HATI. InsyaAllah~ =)

No comments: